zaterdag 1 juli 2017

Holten naar Vorden, maar dan anders!


Het weer laat zich niet plannen, zeker niet in Nederland. 
Zo kan het gebeuren dat je een paar wandeldagen hebt gepland en dat de voorspelling ervoor zorgt dat het net anders uitpakt.... En dat is wat mij overkwam afgelopen dagen. 
Ik zal niemand vermoeiende met wat ik gepland had maar kort verslag doen van de laatste 2 etappes van het 1e deel van het pieterpad.

In februari was ik tot Holten gekomen, deel 1 eindigt in Vorden. 
Mijn doel voor de afgelopen paar dagen was om het boekje uit te lopen.

Donderdag heb ik mijn auto geparkeerd in Laren. 
Daar heb ik geluncht, mijn rugzak opnieuw gepakt en de wandelschoenen aan gedaan. 
Vanwege de voorspelling van zaterdag had ik, nogal last minute, besloten om donderdag middag vast te gaan lopen naar Vorden. Niet dat het donderdag middag nou zo lekker wandelweer was, ik heb een paar buien op m'n kop gehad. Brr. En jammer, want het landschap ziet er zo veel beter uit als de zon schijnt! Kijk maar naar de foto's, de grijze lucht voert de boventoon.

Twentekanaal

Het Twentekanaal

Veel hoogteverschil in de weilanden en velden.

De Berkel





Kasteel den Bramel


Kasteel Vorden, eind van boekje 1



Toch was het een mooi stuk. Met veel mooie huizen en kasteeltjes/landhuizen.
Maar ik was wel heel blij dat ik de spoorlijn zag want mijn voeten deden behoorlijk pijn. 
Het laatste uur was een kwelling! Ik ben dus direct doorgelopen naar het adres van vrienden op de fiets in plaats van het eindpunt op te zoeken (dat was nog een paar kilometer extra). 
Zelden was ik zo blij om mijn rugzak af te kunnen doen en mijn schoenen te kunnen losmaken. 
Na het bekijken van de kamer (meer een appartementje!) kwam de hospita een potje thee brengen. Even vocht bijtanken..pff.

Na een heerlijke douche heb ik mijn andere schoenen aangedaan (ow, niet prettig) en ben ik terug gelopen via het kasteel naar het centrum. Wat smaakte dat biertje lekker! 
Daarna een lekkere salade gegeten afgesloten met een ijsje. 




Terug in mijn kamer een potje thee gezet en met de beentjes omhoog naar een film gekeken.

Na een nachtje slapen was ik op tijd weer op. Genoten van het ontbijt, lunchpakket gemaakt, voldoende water mee en na afscheid te hebben genomen van Caroline ging ik op pad. Eerst naar het station, met de trein naar Zutphen, overstap naar Deventer en uiteindelijk met trein nummer 3 naar Holten. Ja, je moet er wat voor over hebben!

Gelukkig leek het erop dat ik de eerste uren droog kon lopen, de regen werd voor later in de middag verwacht (en dat kwam ook uit!). Na de koffie in Holten ben ik op pad gegaan. Mijn voeten en benen waren nog niet geheel hersteld en dat voelde ik wel. Maar ja, die auto staat nu eenmaal in Laren, dus gaan met die banaan..

In Holten waren ze druk bezig met de voorbereidingen voor een triatlon die op 1-7 zou plaatsvinden. Had ik even mazzel dat ik vandaag daar was! Want ik zag overal afzettingsborden staan, ook de kant van Laren op. Ook kwam ik veel fietsers tegen die alvast aan het oefenen waren.

Eenmaal over de A1 (vreemd om daar boven te staan..) kwam er een mooi stukje. Je loopt langs de Schipbeek tussen mooie grote beuken door, met uitzicht op het water. Ik miste alleen een bankje om even te genieten van dit moois. Dat bankje vond ik uiteindelijk na 7,5 kilometer als je de Schipbeek overgestoken bent. Daar even gezeten en een broodje gegeten, schoenen uit...even ontspannen.
Vlak daarna raakte ik een beetje van de wijs, want de route was veranderd! In plaats van over een landweg rechtdoor te gaan, moest ik rechtsaf (richting waar ook Holten ligt) over de verharde weg. Maar ja, bij twijfel de aanwijzingen in het veld volgen... dus toch maar doorgelopen. Uiteindelijk kwam het natuurlijk wel goed maar het waren wel extra asfalt kilometers. En nee, dat is niet mijn favoriet! Maar alles kwam goed toen ik vervolgens langs B&B de Verwoldsehof liep..Deze B&B is bekend bij alle pieterpadlopers die op FB zitten, ze bieden haal en breng-service en worden geroemd door een ieder die daar heeft overnacht.Ze hebben langs het pad picknick-tafels die iedereen mag gebruiken, ze bieden koffie en heet water aan tegen donatie en....ze verkopen cakejes in weckpotjes!

Dus ja, ik ben even gaan zitten. En ja, ik heb zo'n heerlijk cakeje gegeten. Hmm, lekker even genieten! Wat een heerlijk plekje, wel in de middle of nowhere maar heerlijk rustig en een schitterend uitzicht.

Vlak daarna loop je het landgoed op en dat vond ik toch wel een heel mooi stuk. Door de bossen, over smalle paadjes. En natuurlijk het uitzicht op het landhuis zelf, ook de moeite waard!



Zo verlaat je Holten


Schipbeek


De beukenlaan

Zendmast Markelo
De Schipbeek



Uitzicht B&B

Jammie!

Typische boerderij voor dit gebied


Landhuis Verwoldse Hof



Nog even doorzetten maar het einde kwam gelukkig in zicht. Onder een tunneltje door en daar was de kerk, het punt waar ik de vorige dag was begonnen. Rechtsaf naar de auto, ik heb nog nooit zo snel mijn tas leeggehaald, slippers gevonden en mijn schoenen uit gedaan! Pff, wat een opluchting. 
Aangezien het nog steeds droog was heb ik op het terras een biertje besteld bij de ober die me nog herkende van de dag ervoor. O ja...en een portie bitterballen! Wat had ik die verdiend.



Toen ik even later in de auto stapte begon het te regenen, niet hard maar toch... Ik was blij dat ik op tijd was vertrokken. En ja, helemaal het einde van boekje 1 heb ik niet gehaald. En ik ben niet de 1,5 km extra gelopen naar de Staringkoepel, ook de dikke boom heb ik niet bezocht.... Ach, er moet wat te doen overblijven toch? Het is een schitterend gebied, de moeite waard om eens wat langer heen te gaan en dan bv te gaan fietsen. Maar ook voor wandelaars is er genoeg te doen. En het verblijf bij Caroline  (VodF, nieuwstad 23 in Vorden) is echt de moeite waard. Een heerlijk plekje om een paar dagen te verblijven.

Ik ga eerst maar eens op zoek naar andere schoenen, want op deze manier vind ik wandelen niet meer leuk. Maar wie weet.... misschien ligt het niet aan de schoenen? We gaan het meemaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten