woensdag 22 februari 2017

Snertweer.... Ommen naar Hellendoorn

Jammer....dat is het enige woord wat vandaag kan omschrijven. Want wat een mooi gebied is dit! Afwisselend bos en weilanden, genoeg horeca in de buurt. Ik was redelijk fit en m'n rugzak voelde goed. Maar dan het weer.... dat is de grote spelbreker op dit soort dagen. Grijs, miezerig, dreigende luchten, regen en wind ๐ŸŒง๐ŸŒซ.

Ik ging op tijd op pad, even na 9u. Eerder had geen zin omdat mijn 1e stoppunt pas om 10u openging ๐Ÿ˜‰. Het was al vrij nat maar ik wilde niet meteen m'n regenponcho aan. Via een buiten wijk van Ommen liep ik naar de Besthmenerberg, die ik in Januari ook heb bezocht met Brigitte. Nu dus niet naar het bostheater afgeslagen en ook niet de brandtoren opgeklommen. Op een mooie dag had ik dat waarschijnlijk wel gedaan, jammer.

Nu maar doorgelopen naar beneden en via het water naar Nieuwebrug gelopen, daar zit een restaurant dat om 10u open zou zijn voor koffie. Het zag er donker uit maar ik heb toch de deur geprobeerd en ze bleken wel open! Ik was nog niet echt aan een pauze toe maar de volgende stop was 2 heuvels verder ๐Ÿ˜. Dus even zitten, kopje koffie, wc en toen weer door.

Nu wel de poncho aan want het begon iets harder te regenen. Wat is dat toch vervelend, zo'n poncho en een rugzak gaan niet goed samen! Zeker niet als het waait...

Al snel ging de route het bos in, richting de Archemerberg. Langs een schuilhut met informatie over het gebied en een waterpomp ging de route langzaam omhoog langs een mooi pad. Gelukkig was het nog redelijk droog ondanks de dreigende luchten. Eenmaal boven was er rondom een schitterend uitzicht. Helaas begon het al snel harder te regenen en te waaien, waardoor ik er niet echt van kon genieten. Jammer!

Tijdens de afdaling kwam ik oa jeneverbes-struiken tegen, hier staat het gebied bekend om. Onder aan gekomen was het even zoeken naar de juiste route, maar de aanwijzing in het veld, in combinatie met het boekje loste het probleem snel op. Alleen dat boekje... dat zat in m'n jas waar ik niet zo maar bij kon.. en dan zo'n wapperende poncho... ik was blij dat er niemand in de buurt was!

Al snel liep de route weer omhoog... de Lemelerberg! Terwijl het serieus begon te regenen kwam ik langs de dikke steen, een oude grens-markering. Imposant zo in het bos. Even verderop kwam ik opnieuw in een gebied waar men bomen aan het rooien is, een grote modderpoel. En de regen plus de wind maakte het nog minder mooi. Jammer!

Nu had ik me voorbereid, ja echt waar ๐Ÿ˜‰, en ik wist dat er een monument op deze berg staat รฉn dat er een restaurant moest zijn.. Nee, niet aan de route, je moet er even voor omlopen. Maar dan heb je ook wel een restaurant voor jezelf! Het monument heb ik wel gefotografeerd maar m'n mobiel werd steeds vochtiger dus even snel van opzij dan maar. Jammer!

In het restaurant genoten van lekker kopje koffie en een kom snert. Lekker, alleen jammer dat het personeel druk was met zichzelf... Ach, ik kon tenminste even op m'n gemak bijkomen.

Buiten bleef het regenen en waaien, buienradar gaf aan dat het nog wel even ging duren, jammer...
Maar vanaf dat punt was geen ov dus ik moest verder. Ongeveer 5-6 kilometer verderop langs de route lag de volgende en laatste horeca-stop. Vol goede moed ging ik op pad: natte jas aan, rugzak om, poncho aan. Klein stukje langs de weg en toen het bos in. Dat ging redelijk tot ik bij het dorp Lemele kwam. Daarvandaan liep de route door open landschap.... Jammer!
Dat betekende namelijk dat de poncho alle kanten opvloog en ik steeds natter werd... pff, snertweer! Als klap op de vuurpijl kwam ik bij de brug over het kanaal..... tenminste daar had een brug moeten liggen.... afgesloten ivm werkzaamheden! Jammer?!๐Ÿ˜ก
Nou.... ik ben langs het hek gelopen (handig met zo'n rugzak op..) en heb het risico genomen. Anders had ik helemaal terug moeten lopen naar het dorp! Gelukkig ging het goed, blijkbaar moesten de werkzaamheden nog beginnen๐Ÿ‘.

Even verderop langs de weg lag Hof van Salland en ik had van mede pieterpadders begrepen dat wandelaars daar welkom zijn. Ook daar was ik alleen, maar de warme chocolademelk smaakte prima.
De mensen bij wie ik zou overnachten in Hellendoorn hadden aangeboden om me op te halen ivm het weer. Na even (heel even) twijfelen heb ik ze gebeld. Het was nog 1 tot 2 uur lopen en het bleef regenen. Wat was het prettig om in een auto te stappen! Wel jammer want er zat nog een mooi stukje van de route in.. Maar ja, ik loop voor de omgeving niet voor de kilometers.

Aangekomen bij m'n verblijfplaats heb ik eerst even een kopje thee gezet en daarna lekker gedoucht (na wat puzzelen hoe de kraan werkte๐Ÿ˜Š). Ondertussen was het wat droger geworden, dus op naar de supermarkt. Vanavond "thuis" eten ipv uit!

Nu zit ik lekker op de bank, tv aan, glas wijn erbij... Wat wil een mens nog meer?

De voorspelling voor morgen is slecht. Jammer!

Dat wordt waarschijnlijk een dag verplicht rust houden hier in Hellendoorn. En dan vrijdag pas door lopen naar Holten.

Maar goed, dat zie ik morgen wel. Wie weet valt het mee...๐Ÿ˜˜.

De brandtrap bij Ommen
Het uitzicht was beter in Januari
Monument kamp Erika
De regge
Waterpomp bij de 2e berg
Op de 2e berg..
Uitzicht, normaal is er rondom een schitterend uitzicht#
Jeneverbes struik
Terugkijkend...
De dikke steen
Monument ter herinnering aan 1813..
Snert en koffie
Mijn uitrusting
Mijn kamer in Hellendoorn
Molen de Knoop, Hellendoorn

1 opmerking:

  1. Heerlijk zulke gastvrije overnachting adresjes. En het wandelen moet ook leuk zijn, dus groot gelijk dat je de lift hebt geaccepteerd. Aan de weersverwachting te zien heb je morgen inderdaad een rustdag. Vrijdag dan maar verder! We zien elkaar in Holten!

    BeantwoordenVerwijderen