dinsdag 26 april 2022

Wandelweekend Swalmen naar Montfort, deel 1

April 2022.... Tijd voor een volgende etappe op het Pieterpad. Rond mijn verjaardag ben ik vrij, dus aan de puzzel : waar slapen, hoe lopen, hoe is het ov, mag de hond mee, ga ik alleen, hoe is het weer?

De etappe is 21,5 km, wel wat lang voor mijn hond. En ik zelf ben het ook niet meer gewend. Daarnaast wil ik ook graag genieten van de omgeving, dus 2 of 3 nachten ergens slapen en 2 dagen wandelen is de wens. Zuslief heeft de smaak te pakken en wil graag mee. Uiteindelijk via VodF geboekt in Posterholt bij familie Koster. Klinkt goed, eigen ingang, eigen keuken etc. En evt kan het daarvandaan met de bus en trein, of deels met de auto en het ov.

Ook de weersverwachting werkt mee: droog + een zonnetje.

Afgelopen donderdag kwam mijn zus me ophalen en zijn we op ons gemak richting het zuiden gereden. Aan het eind van de middag konden we terecht, auto uitgepakt en een stukje gewandeld met de hond. Savonds Chinees gehaald en opgepeuzeld. Wat kan dat toch lekker zijn!

Vrijdag met de auto naar een buitenwijk van Roermond gereden en met de bus naar het station gegaan. Daar op de trein naar Swalmen waar we vorige keer waren geëindigd. We hoopten koffie met lekkers (lees vlaai) en een wc te vinden op het marktplein. Helaas alles nog dicht! En nee, het was niet heel vroeg, half 11. Blijkbaar begint de dag hier wat later dan bij ons in het westen 😎.

Swalmen uit, onderweg naar Kasteel Hillenreadt, mooi stukje met leuke doorkijkjes.

Na het kasteel gaat de route verder door de bosrijke omgeving richting Boukoul. We bleven hopen op een terrasje langs de route, maar helaas... Wel sportvelden met kinderen die de grootste lol hadden op de koningsspelen. De b en b onderweg was dicht, een andere pleister plaats lag toch wel een stuk van de route af... Ook kwamen we langs een mooie herenboerderij, Zuidewijk Spick.

Uiteindelijk na 7,5 km.... Camping het Spikkerdal! Yeah, koffie, vlaai en een wc 😂😂. We hebben daar toch wel even uitgepuft. Hoe blij je kan zijn met een lekker kopje koffie 😎😎

We hadden behoorlijk doorgelopen en toen we weer op pad gingen voelden we ons nog best fit. Naar de auto was nog een kleine 3 km. Ook dit was een goed beloopbaar pad. Je merkte wel dat je in de buurt van een stad was, een grote weg in de buurt.

Eenmaal in de buurt van de auto besloten we toch door te lopen naar Melick en daar de bus te nemen terug richting de auto.
En ja zoals het wel vaker gebeurt als je het originele plan wijzigt.... Dat kan tegen vallen. Zo ook nu. Het was verder als verwacht, minder fijn lopen en in Melick was ook bijna alles dicht. Uiteindelijk een broodje gehaald bij de snackbar en langzaam richting de bushalte. Daar nog snel kijken welke halte we uit moesten stappen, lang leve Google maps.

Uiteindelijk hebben we bijna 14 km gelopen, inclusief aan en afloop. Dat was toch iets meer dan gepland en we waren blij weer thuis te komen bij ons adres van VodF. Voetjes omhoog en onder de douche. Moe maar voldaan zijn we savonds lekker uit eten geweest bij eetcafé Liebes, opladen voor de 2e dag.