vrijdag 15 september 2023

Back on the Pieterpad, Sittard naar Strabeek in 2 dagen, deel 1

Nog 2 etappes te gaan, voor mij ongeveer 3,5 wandeldagen. Mijn Pieterpad loopt een beetje kris kras door elkaar, maar ik weet wel welke etappes nog open staan 🤗.

Dus een vakantie gepland in Valkenburg, huisje bij Landal op de Cauberg, samen met moeders, zus en hond. Omdat ik niet echt fit ben en voor mijn hond, heb ik genoeg tijd genomen zodat ik de etappes doormidden kan hakken.

''s ochtends de auto geparkeerd bij station Spaubeek en de trein genomen naar Sittard. Doorgelopen naar de markt, waar op donderdag ook markt is..., voor koffie, vlaai en wc.


Bij de bakker nog even een krentenbol gehaald voor onderweg en na de koffie met heerlijke vlaai op pad richting zuiden, de Kollenberg op. 

Fijn om meteen de natuur in te lopen, je bent het gevoel van de stad in 1x kwijt. Langs de 7 voetvallen, de Rosakapel loop je zo de berg op. Onderweg kwamen er diverse wandelaars achterop, 1 liep het pelgrimspad. En een lokale wandelaar die dagelijks een rondje over de Kollenberg doet... Petje af!


Via de velden kwamen we langs Windraak, jammer genoeg kwam er geen water uit de muur. Het bankje stond er nog wel, dus even kort gepauzeerd met water uit onze drinkflessen. 


De route liep daarna weer door een mooi natuur gebied richting de heemtuin. Daar even gezeten in de schaduw om de krentenbol naar binnen te werken. Nog 2 wandelaars op het juiste spoor gezet, die waren de route kwijt geraakt, gelukkig hoorden wij dat ze naar Sittard moesten en konden we ze de juiste weg wijzen.


Na de heemtuin ging de route richting Puth, daar de route wijziging gevolgd. Net na Puth kwamen we op een dalend pad, een "grub". Voor ons, uit het vlakke westen, een onbekend fenomeen. 


Aan het einde lag kasteel Terborgh op ons te wachten, tijd voor een langere pauze en een lunch. Genoten van de koffie, de tosti's en de gastvrijheid. 

Onze auto stond bij station Spaubeek, dus we hoefden niet ver meer. Het was een fijne wandeling met gelukkig veel schaduw. Ook Miko heeft genoten, hij kon grotendeels los lopen en naar hartelust snuffelen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten