zondag 3 juli 2016

Ik wandel weer: Pieterburen naar Garnwerd


Het Pieterpad (PP) is een van de bekendste lange afstand wandelingen (LAW) van Nederland. Hij is ong 490 km lang en loopt van Pieterburen (Groningen) naar de Pieterberg (bij Maastricht). En ik ga proberen, in stukjes en beetjes, deze wandelroute te lopen. Natuurlijk heb ik al eerder oa het Zuiderzeepad gelopen, rondom het Ijsselmeer. Het PP heeft al die tijd gelonkt maar het is best ver weg... Hoe klein NL ook is, Pieterburen bereiken is een ervaring op zich..

Na de terugkeer uit Spanje vanwege een peesontsteking ,ben ik langzaam weer aan de wandel geraakt. Langzaam maar zeker kan ik langere afstanden aan, zonder klachten. Ik loop met een kleine dag-rugzak, om overbelasten te voorkomen. Wel wil ik dat gaan opbouwen, zodat ik een paar dagen kan doorlopen. Nu overnacht ik ergens en ga daarvandaan 2 (of meer) etappes lopen, een combinatie van auto en OV.

Ik heb besloten het PP te gebruiken om weer in conditie te komen en hoop dan ook dat ik aan het einde kan zeggen: een paar dagen lopen met rugzak? Geen probleem!

Afgelopen woensdag ben ik via de Afsluitdijk naar Pieterburen gereden. Daar geluncht en rondgekeken, foto's gemaakt van "het beginpunt", en dacht wel even naar het monument bij de zee te lopen.. Tja, maar Pieterburen ligt best nog even weg van de zee. Dus dat is niet gelukt, want de wandelschoenen lagen in de auto. Na nog even met iemand gepraat te hebben van het VVV en een koelkastmagneetje te hebben gekocht, ben ik naar mijn overnachtingsadres gereden in Garnwerd. Na een paar keer verkeerd gereden te zijn in dit mega grote dorp.. ;-) reed ik uiteindelijk een parkeerplaatsje op. Daarvandaan gaan lopen op zoek naar het juiste huisnummer. Ik had geboekt bij Vrienden op de Fiets, bij Hans en Ineke die een blokhut hebben in hun achtertuin (de Blokhut). Na een vriendelijke ontvangst door Hans mocht ik mijn verblijf voor de komende 3 nachten bekijken. Wat een plaatje! Echt een blokhut, met 2 eenpersoonsbedden, een douche en wc, waterkoker, Senseo-apparaat, klein koelkastje en...een uitzicht!











Deze accommodatie is ook te huur als je geen lid bent van Vrienden en ligt ook perfect voor een paar dagen fietsen door deze mooie omgeving. In het dorp zijn een paar verschillende horeca gelegenheden, maar ik ben uiteindelijk 3 avonden naar Cafe Hammingh gegaan. Goede service en lekker eten.





Na de 1e nacht in de blokhut kreeg ik 's ochtends een heerlijk ontbijt van Hans geserveerd. helaas was het niet mooi genoeg om buiten te zitten maar ja, je kan niet alles hebben! Na het ontbijt ben ik met de auto naar Winsum gereden. Daar met het busje naar Pieterburen en na een kop koffie ben ik uiteindelijk rond 10.30 begonnen. Na 10 meter groette de 1e me al: ga je pieterpadden? Succes! Lijkt wel een werkwoord: ik pieterpad, jij pieterpadt, wij pieterpadden....



Langs de begraafplaats loop je zo de polder in, over bruggetjes, door weilanden, verschillende kleuren groen zo ver het oog kan zien. Na bijna 6 km kwam ik aan in Eenrum. Hans had me geadviseerd om daar even van de route af te gaan en bij de bakker/cadeau-shop/lunchroom een koffiestop in te bouwen. Dat was een goed advies! Lekkere koffie en meteen wat spelt koeken enz ingekocht. Ook als toilet-stop kwam het goed uit. Daarna ben ik doorgelopen naar Winsum, terwijl de wolken steeds dreigender werden.. Dit stuk was wat minder interessant, veel recht toe recht aan. In Winsum was het tijd voor een volgende pauze, lekker met een broodje erbij. Dat had ik goed getimed want halverwege mijn broodje kwamen de 1e regendruppels naar beneden. Snel een droger plekje opgezocht en met een kopje thee de bui uitgezeten. Buienradar gaf aan dat er een drogere periode zou komen, dus zodra het uitgedruppeld leek te zijn ben ik op pad gegaan voor het laatste stuk. Veel grasland, kleine paadjes door/over weilanden. Erg leuk! Ook de wijziging van de route ging bijna probleemloos. Slechts 1 klein stukje fout gelopen, maar gelukkig had ik snel door dat ik mis zat. Dus op mijn schreden terug naar de laatste markering en nog even goed rond gekeken. Ja, daar is de volgende markering! Met een s-bochtje zat ik weer op het juiste pad. En langzaam aan kwam Garnwerd in zicht. Gelukkig maar, want de buitjes bleven komen en die gele poncho.... niet mijn favoriet.

Na ruim 16 km wilde ik maar 1 ding, schoenen uit, benen omhoog en een biertje. Vanwege het weer was de keuze snel gemaakt, ik ben doorgelopen naar de blokhut. Daar lekker even gezeten met een biertje uit de koelkast. Pff.... was best wel een lange dag!

Hieronder wat foto's van deze 1e dag, incl het heerlijke eten van die avond: Kort samengevat: veel wolken, veel groen + bloemen, veel slakken ( ben gestopt met tellen na nr 50!), veel molens, een mooie muur-vertelling, lekker eten en een zonsondergang. Helaas krijg ik de foto's niet netjes op-gelijnd, maar ach... ik ben ook niet zo van tussen de lijntjes, dus dat past wel!


































2 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat het weer gaat met lopen. Op de weg terug maar tegelijkertijd weer vooruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat het weer gaat met lopen. Op de weg terug maar tegelijkertijd weer vooruit!

    BeantwoordenVerwijderen