dinsdag 12 juli 2016

Voor de regen uit..

Tsja, het weer... Dat is niet te voorspellen! Het is juli en je kan de deur niet uit zonder regenkleding. Echt Nederlands.

Vanmorgen ben ik met de auto naar Zuidlaren gereden en daarvandaan met de bus naar Haren. Er was regen voorspeld, voor dit gebied, maar hoe laat.. Dat was niet duidelijk.

Vanuit Haren loop je langs de dorpsrand en een visgebied naar het zuiden. Tegen alle verwachtingen in, was het restaurant bij de vijver open. Dat was een meevaller! Toe aan koffie en een wc, na de reis om bij het begin te komen. Hm, lekker stukje gebak erbij? Ja hoor, het is vakantie!

Bij het weggaan kom ik een viertal tegen, duidelijk ook pieterpadders. Bij de bushalte had ik ook al een stel ontmoet. Een populaire route..

Ik ga op pad. Een mooie en afwisselend traject. Bos en polder wisselen elkaar af. Groen is dé kleur van vandaag.

Het weer is beter als verwacht, gelukkig heb ik me vanmorgen ingesmeerd ;-)

Ik kom wel modderpoelen tegen, restanten van de regen van vannacht en gisteren. En slakken die allemaal de hoogte opzoeken.. Geen idee waarom.

De etappe van vandaag is ongeveer 15 km, halverwege zijn 2 mogelijkheden om te eten. Ik besluit voor de 2e te gaan, dan heb ik nl het grootste deel achter de rug. Ik loop de 1e dus voorbij... 

Het weer is nog mooi maar de wolken verzamelen zich aan de horizon..

Maar pauze is belangrijk voor het lijf en de spirit, dus ik loop het terras op van het restaurant. Het is wel stilletjes... O jee...er hangt een bord: vandaag gesloten. Balen! Want nu kom ik niets meer tegen tot het einde :-(

Gelukkig heb ik noodvoorraad bij me, dus verder op ben ik even gaan zitten. Water, ontbijt-reep, gedroogd fruit. En dan maar weer door! M'n benen en voeten protesteren maar er zijn nog 5km te gaan.

Terwijl ik de grens van Groningen en Drenthe overga, doemt er een vrolijk kleurtje op. Roze tussen het groen. Een rustplaats, tafeltje met stoeltjes, zelfbediening voor koffie/thee en andere drankjes. En een collecte bus voor de betaling. Het komt op het juiste moment, even de voetjes rust geven. Maar niet te lang want de hemel wordt donkerder.

Het laatste stuk is open veld, ik loop tussen de aardappel planten en het graan in richting het dorp. De zon is weg, het rommelt in de verte.. Even een stapje harder want in het open veld is onweer niet prettig!

Vlak voor het eindpunt begint het te regenen, ik ben dus snel een restaurant ingedoken. Lekker een pannenkoek besteld, die is verdiend.

De regen besluit om te stoppen en te wachten tot ik weer bereikbaar ben.. Of te wel, toen ik uit de supermarkt kwam ging de hemel open... Pff, toch nog doorweekt geraakt!

Naar huis, douchen, wassen en een wijntje. Het was een zware dag maar ik heb het gehaald! En het was de moeite waard vandaag.

1 opmerking:

  1. Prachtig gelopen. En zo te lezen een prachtige route. Jammer dat de regen je toch nog inhaalde, maar ach een douche is dus geen luxe.

    BeantwoordenVerwijderen